Pagina's

vrijdag 6 december 2013

7. Gesprekje bij de studieadviseur


Na de donderpreek van mijn moeder was het tijd om verdedigingswerken te gaan bouwen. Ik moest er achter komen 1. hoeveel toegevoegde waarde een master heeft; 2. welke master het beste bij mij past; 3. of het aan te raden is om meer vakken te volgen of om er even tussenuit te stappen en werk te zoeken; 4. wat sociologen worden. Ook al had ik zelf dan geweldige antwoorden bedacht op al deze vragen (1. nul; 2. journalistiek; 3. werken; 4. werkloos), daar kon ik niet mee aankomen. Er moesten harde citaten komen van gecertificeerde specialisten. Nou ja, ik moest in ieder geval maar eens bij de studieadviseur langs.
Tijdens een warme nazomerdag zat ik in de wachtkamer voor het spreekuur. Naast mij zat Heleen. Zij deed een hbo-opleiding en wilde haar scriptie graag aan de universiteit schrijven. Toen ik wist wat zij in de wachtruimte van de studieadviseur deed, moest ik natuurlijk ook mijn verhaal doen. Ik vertelde dat ik bijna klaar was met mijn bachelor en dat ik even niet meer wist wat ik nu moest doen: verder studeren, stage lopen of werken? Ze vroeg wat ik zelf zou willen doen. Mijn antwoord op die vraag veranderde in die tijd nog van dag tot dag, maar in de wachtkamer van de studieadviseur in het gebouw van de universiteit was het antwoord studiegerelateerd.
Daar moet ik eerst even iets over uitleggen. In mijn studie heb ik me gespecialiseerd in 'gender en seksualiteit'. Dat wil zeggen dat ik vakken heb gevolgd over wat seksualiteit en gender is (volgens vakliteratuur), hoe het mensenlevens beïnvloedt, wat er met deviante en randgevallen gebeurt, hoe de geschiedenis van gender en racisme eruit ziet en hoe jongeren zich psychologisch ontwikkelen op gebied van seksualiteit. Daarnaast heb ik bij een onderzoeksstage onderzoek gedaan naar hoe 'de seksuele revolutie' van de jaren zestig/zeventig op de televisie weergegeven werd en heb ik mijn bachelorscriptie geschreven over de relatie tussen binnen- en buitenschoolse seksuele voorlichting.

Toen Heleen dus vroeg wat ik graag wilde doen, zei ik: “Iets met seksualiteit zou goed aansluiten bij mijn studie”. Ik kan het nog steeds niet bevatten wat er toen gebeurde. Juist deze Heleen, die toevallig naast mij zat in de wachtruimte, bleek al aardig wat in dit veld gewerkt te hebben. Ze had stage gelopen bij EduDiversion, vrijwilligerswerk gedaan bij GALE en kende door dit werk nog een aantal zusterorganisaties en nevenbedrijven die dingen met seksualiteit doen. Ze schreef ze allemaal voor me op. En ik moest natuurlijk Diversion niet vergeten. Ik veegde een druppel zweet van mijn voorhoofd. Fieuw, van Diversion had ik wel eens gehoord.
Andersom kon ik gelukkig ook iets voor haar doen. Zij kon waarschijnlijk alleen eerstejaars vakken volgen, maar ze wilde eigenlijk leren over gender en seksualiteit. Zij kon wel iemand gebruiken met een kast en computer vol gender-en-seksualiteit-literatuur. Bingo.
Heleen en ik wisselden e-mailadressen uit en ik was aan de beurt bij de studieadviseur. Deze verwees mij voor mijn vragen door naar een loopbaanadviseur en de studieadviseurs van de masters waar ik interesse in had. Zo gaat dat in een bureaucratie.
De volgende dag al had ik een e-mail van Heleen. Ze was zo vrij geweest om bij EduDivers even te informeren voor mij en wat bleek: er moest een seksuele voorlichtingsles onderzocht worden en ze wilden mij graag ontmoeten! Ik sprong dansend door het huis. Er zijn niet alleen bedrijven die aansluiten bij mijn studie en interesse gebied, ze hebben ook nog eens werk en interesse in mij (misschien)!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten